Futurologi Bahasa Aceh: Kajian Arkais dan Ancaman Kepunahan dalam Perspektif Linguistik dan Budaya

  • Istiqamah Istiqamah Tadris Bahasa Indonesia, UIN Sultanah Nahrasiyah Lhokseumawe
  • Hayatul Muna Tadris Bahasa Indonesia, UIN Sultanah Nahrasiyah Lhokseumawe
  • Naufa Rayluna Tadris Bahasa Indonesia, UIN Sultanah Nahrasiyah Lhokseumawe
  • Nurfadilla Nurfadilla Tadris Bahasa Indonesia, UIN Sultanah Nahrasiyah Lhokseumawe
Abstract views: 24 , PDF downloads: 12
Keywords: Acehnese language, Language futurology, Archaic vocabulary

Abstract

This study explores the future of the Acehnese language through a linguistic futurology lens, focusing on the existence of archaic vocabulary as both a linguistic heritage and an indicator of language endangerment. Rich in historical, cultural, and local identity values, the Acehnese language is experiencing decline due to weakened intergenerational transmission, the dominance of national and global languages, and the lack of preservation policies. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through observations, interviews, and questionnaires involving 25 native speakers. The findings identified 82 archaic words categorized into nouns, verbs, and adjectives, reflecting traditional activities, local culture, and human–nature relationships. Based on UNESCO’s language vitality indicators, Acehnese is classified as vulnerable. The threats include decreased usage in public and digital spaces, limited documentation and educational resources, and shifting language attitudes. This study highlights the urgency of revitalizing the Acehnese language through educational integration, comprehensive documentation, and sustainable preservation policies to maintain regional languages as an essential part of national cultural identity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al-Auwal, T. M. R., Amery, R., & Green, I. (2024). Language Shift in Aceh: The Sociolinguistic Situation of Post-Conflict Society. Studies in English Language and Education, 11(3), 1748–1766.

Almahdali, H., Arianto, T., Safii, M., Fauziah, A. F. D., Nugroho, A. Y., Syukri, F., Septriani, Zulhendri, & Aziz, B. (2025). Globalisasi dan Identitas Budaya. Sumatra Barat: Tri Edukasi Ilmiah.

Aoulia, B. R. P., Okansyah, M. K., Jannah, G. R., Ulfia, R., & Putri, D. A. (2024). Peran Bahasa Aceh dalam Mempertahankan Identitas Budaya di Era Globalisasi. Jurnal Society: Pengamat Perubahan Sosial, 4(2), 85–97.

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Rineka Cipta.

Austin, P. K., & Sallabank, J. (2011). The Cambridge Handbook of Endangered Languages. Cambridge University Press.

Bustan, F. (2025). Mozaik Kearifan Lokal Warisan Leluhur Orang Manggarai. Jejak Pustaka.

Chaer, H., Jafar, S., Intiana, S. R. H., R, J. R. P., & Setiawan, I. (2024). Pengajaran Bahasa Berdasarkan Teori Aktivitas Budaya Engeström: Integrasi Konteks Budaya dalam Pembelajaran Bahasa. Jurnal Humanitas: Katalisator Perubahan dan Inovator Pendidikan, 10(2), 235–254.

Dewi, R., Putri, D. A., Fauziyah Fauziyah, Nurelisah, S., & Amaliah, V. D. (2025). Warisan Budaya Aceh: Tradisi, Seni, dan Identitas Lokal. Aksi Nyata : Jurnal Pengabdian Sosial dan Kemanusiaan, 2(3), 51–67.

Fajria, N., Sari, S. M., Kasmini, L., & Syarfuni. (2024). Peran Generasi Muda dalam Melestarikan Tradisi dan Bahasa Aceh. Seminar Nasional Pendidikan, Teknologi, dan Kesehatan, 75–80.

Febrianingrum, L., Pratama, R. E. S., Kurniasih, E., Meisuri, Irawati, T., Latifah, N., Arianto, T., Susanto, D. A., Ratnasari, R., Putra, I. N. T. D., & Nirwana. (2024). Linguistik Terapan Berbasis Digital. Gita Lentera.

Handoko, Y., Wijaya, H. A., & Lestari, A. (2024). Metode Penelitian Kualitatif Panduan Praktis untuk Penelitian Administrasi Pendidikan. Sonpedia Publishing Indonesia.

Jayadi, M. S., Wahyudin, D., & Suriani, E. (2024). Jejak Sejarah Linguistik dalam Perkembangan Ilmu Bahasa : Studi Tokoh-Tokoh Linguistik Terkemuka dan Temuan. SOCIAL : Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 4(4), 558–573.

Mustira, S., & Wiryany, D. (2025). Komunikasi Kearifan Lokal Peusijuk sebagai Identitas dan Citra Budaya Masyarakat Aceh. Jurnal Lensa Mutiara Komunikasi, 9(1), 51–68.

Qomaruddin, Q., & Sa’diyah, H. (2024). Kajian Teoritis tentang Teknik Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif: Perspektif Spradley, Miles dan Huberman. Journal of Management, Accounting, and Administration, 1(2), 77–84.

Rahima, A. (2024). Revitalisasi Bahasa Daerah Hampir Punah sebagai Dokumentasi Bahasa. Jurnal Pengabdian Deli Sumatera, 3(1), 56–61.

Sari, I. P., Insani, N. N., & Ridha, M. R. (2025). Ancaman Pergeseran Bahasa Daerah dan Dampaknya terhadap Keberlanjutan Warisan Budaya di Era Global. Jurnal Penelitian Nusantara, 1(5), 91–96.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36.

Yunidar. (2025). Bahasa, Budaya, dan Masyarakat: Perspektif Sosiolinguistik. Kaizen Media Publishing.

Zamhari, A., Pramudani, A., Anisa, R., Rahmayanti, L., Gultom, E. C., & Asmare, N. (2025). Perubahan Bahasa dan Budaya di Kalangan Generasi Muda Akibat Adanya Modernisasi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2), 867–874.

Published
2025-09-17
How to Cite
Istiqamah, I., Muna, H., Rayluna, N., & Nurfadilla, N. (2025). Futurologi Bahasa Aceh: Kajian Arkais dan Ancaman Kepunahan dalam Perspektif Linguistik dan Budaya. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 525—535. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.21666
Section
Articles