Pertunjukan Tong-Tong Sèrèk sebagai Cerminan Budaya Madura: Telaah Kritis Tradisi Perspektif Richard Hoggart

  • Albaburrahim Albaburrahim Tadris Bahasa Indonesia, UIN Madura
  • Moh. Hafid Effendy Tadris Bahasa Indonesia, UIN Madura
  • Moh. Badruddin Amin Manajemen Pendidikan Islam, UIN Madura
  • Imam Suyitno Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Negeri Malang
  • Wahyudi Siswanto Pendidikan Bahasa Indonesia, Universitas Negeri Malang
Abstract views: 21 , PDF downloads: 13
Keywords: Tong-tong Sèrèk;, Madurese culture;, Tradition;, Richard Hoggart.

Abstract

Tong-Tong Sèrèk is one of the traditional performances of the Madurese people, rich in social values, community solidarity, and expressions of folk culture. This article aims to examine the Tong-Tong Sèrèk performance as a reflection of culture and a symbol of resistance against social changes that erode traditional values, using Richard Hoggart's critical cultural approach. This research was conducted using a qualitative-descriptive method through field observations, in-depth interviews, and literature reviews. The findings reveal that Tong-Tong Sèrèk serves not only as entertainment but also represents the spirit of collectivity, hard work, and the local identity of the Madurese community, which has been marginalised by dominant culture and the tide of modernisation. From Hoggart's perspective, this performance can be interpreted as a form of cultural expression by the people that preserves authentic values amid the expansion of mass culture. This study underscores the importance of preserving local traditions as a form of symbolic resistance and strengthening the cultural identity of communities increasingly threatened by the homogenisation of modern culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmara, Wawancara Langsung, 25 Juli 2025

Bouvier, H. (1989). Musik dan Seni Pertunjukan di Kabupaten Sumenep. In dalam Huub de Jonge, ed. Agama, Kebudayaan dan Ekonomi: Studi-Studi Interdisipliner tentang Masyarakat Madura. Rajawali Pers.

Bouvier, H. (2002). Lèbur: Seni Musik dan Pertunjukan dalam Masyarakat Madura (Vol. 14). Yayasan Obor Indonesia.

Effendy, M. H. (2021). Identitas Etnik Madura dalam Ungkapan Tradisional. Universitas Negeri Malang.

Fitriasari, P. D., Hamsyah, M. I., & Danugroho, A. (2023). Apropriasi Seni Musik Gugah Sahur: Studi Kasus Tongklek Tuban Dan Tong-Tong Madura. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 24(1), 46–57.

Foster, M. L. (2002). Symbolism: The Foundation of Culture. Companion Encyclopedia of Anthropology, 366–395.

Hall, S. (2007). Richard Hoggart, The Uses of Literacy and The Cultural Turn. International Journal of Cultural Studies, 10(1), 39–49.

Hodairiyah, I. A. H., & Yasid, A. (2020). Cultural Meaning and Belief in Pamatè Tradition on Society of Aeng Tong-tong, Sumenep, Madura: Ethnolinguistic Study (Makna Budaya dan Kepercayaan Tradisi Pamate pada Masyarakat Aeng Tong-tong, Sumenep, Madura. Mozaik, 21(1), 29–41.

Hoggart, R. (2017). The Uses of Literacy. Routledge.

Juliana, E. (2017). Terciptanya Nilai-Nilai Solidaritas dalam Tradisi Musik Patrol. EJOIN : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(4), 283–288.

Kurniawan, B. A., & Abady, C. (2019). Implementasi Kebijakan Pemerintah Kabupaten Sumenep Dalam Rangka Pengembangan dan Pelestarian Kesenian Musik Tradisional Tong-Tong. Kanal: Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1), 36–41.

Lizardo, O. (2016). Cultural Symbols and Cultural Power. Qualitative Sociology, 39(2), 199–204.

Mistortoify, Z., Haryono, T., Simatupang, L., & Ganap, V. (2013). Kèjhungan: Gaya Nyanyian Madura dalam Pemaknaan Masyarakat Madura Barat pada Penyelenggaraan Tradisi Rèmoh. Resital: Jurnal Seni Pertunjukan, 11(1). https://doi.org/10.24821/resital.v11i1.488

Nugroho, T. S. A. (2021). Musik Tongtong Sebagai Pemberdayaan Ekonomi dan Identitas Lokal Masyarakat Kabupaten Sumenep Madura. Jurnal Seni Nasional Cikini, 7(1), 23–30.

Owen, S. (2008). Richard Hoggart and Cultural Studies. Springer.

Rifai, M. A. (2007). Manusia Madura: Pembawaan, Perilaku, Etos Kerja, Penampilan, dan Pandangan Hidupnya seperti Dicitrakan Peribahasanya. Pilar Media.

Romadhan, M. I. (2020). Membangun Citra Budaya Masyarakat Sumenep melalui Festival Musik Tong-tong. Metacommunication; Journal of Communication Studies, 5(1), 77–92.

Sadik, S. (2014). Memahami Jati Diri, Budaya, dan Kearifan Lokal Madura. Balai Bahasa Jawa Timur.

Samsul, Wawancara Langsung, 27 Juli 2025

Sandi, Wawancara Langsung, 20 Juli 2025

Sinal, Wawancara Langsung, 23 Juli 2025

Suryandari, N. (2015). Identitas Kultural Masyarakat Madura: Tinjauan Komunikasi antar Budaya. Madura: Masyarakat, Budaya, Media, Dan Politik, 30–48.

Sutopo, S. (2004). Kentongan. Institut Seni Indonesia Yogyakarta.

Tavakoli, M., & Tavakoli, A. (2010). A Cross-Cultural Study of Advice and Social Pressure. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5, 1533–1539.

Ummah, R. (2024). Thong-Thong di Kecamatan Guluk-Guluk Kabupaten Sumenep dalam Tinjauan Organologi dan Fungsi. Repertoar Journal, 5(1), 108–121.

Utami, L. S. S. (2015). Teori-teori Adaptasi Antar Budaya. Jurnal Komunikasi, 7(2), 180–197.

Published
2025-09-18
How to Cite
Albaburrahim, A., Effendy, M. H., Amin, M. B., Suyitno, I., & Siswanto, W. (2025). Pertunjukan Tong-Tong Sèrèk sebagai Cerminan Budaya Madura: Telaah Kritis Tradisi Perspektif Richard Hoggart. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 706-719. https://doi.org/10.19105/ghancaran.vi.21843
Section
Articles