Ketidaksantunan Interaksi Jual Beli Akun Maz Aruel di TikTok: Analisis Siber Pragmatik Perspektif Jonathan Culpeper


Abstract
This study examines the strategy of impoliteness in online buying and selling interactions of Madurese people using a cyber pragmatic approach. Impoliteness is a language behavior that violates the norms of politeness, causing feelings of discomfort, offense, and insult to the interlocutor. The purpose of this study is to analyze the form of impoliteness in online buying and selling interactions from Jonathan Culpeper's perspective. This study uses a qualitative descriptive method. Data were obtained through a non-participatory observation method of 100 TikTok videos of buying and selling interactions uploaded to the social media account "Maz Aruel." The results of the study show that the strategies of impoliteness from Jonathan Culpeper's perspective used include direct, positive, negative impoliteness, pseudo-politeness, and eliminating politeness. These findings indicate that digital media has become a new space for expressing impoliteness in Madurese people's buying and selling interactions. The utterances show violations of Jonathan Culpeper's principles of politeness in various ways, through a cyber lens, how speech strengthens or modifies the expression of impoliteness.
Downloads
References
Adawiyah, D. P. R. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, 14(2), 135–148.
Adika, D., Rokhayati, R., Waruwu, Y., & Eliastuti, M. (2025). Pragmatik: Teori dan Analisis Makna Konteks dalam Bahasa. Intelektual Manifes Media.
Ainun, N., Amin, J., & Wahyuningsih. (2022). Kesantunan Berbahasa Indonesia pada Transaksi Jual Beli di Pasar Sentral Malino. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 2(3), 292–299.
Al-Mubarrok, M. R., Wagiati, & Darmayanti, N. (2023). Strategi Ketidaksantunan Berbahasa Culpeper dalam Ancaman Aplikasi Pinjaman Online Melalui Media Sosial Whatsapp. Fon: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 19(2), 367–377.
Culpeper, J. (1996). Towards an anatomy of impoliteness. Journal of Pragmatics, 25(3), 349–367.
Damayanti, A., Delima, I. D., & Suseno, A. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Informasi dan Publikasi (Studi Deskriptif Kualitatif pada Akun Instagram @rumahkimkotatangerang). Jurnal PIKMA : Publikasi Ilmu Komunikasi Media Dan Cinema, 6(1), 173–190.
Effendy, M. H. (2021). Nilai Religius pada Kearifan Lokal Tembang Macapat Madura. Khazanah Theologia, 3(1), 1–12.
Erwin, Subagja, A. D., Masliardi, A., Hansopaheluwakan, S., Kurniawan, S. D., Darmanto, E. B., & Muksin, N. N. (2023). Bisnis Digital (Strategi dan Teknik Pemasaran Terkini). PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Hahury, J. J. (2024). Pengaruh Pembelajaran Bahasa Indonesia terhadap Pengembangan Kesantunan Berbahasa Siswa Kelas XI SMA Kristen YPKPM Ambon. SCHOLARS: Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(1), 46–56.
Hartini, N., Arbi, D. K. A., Tharbe, I. H. A., & Sumari, M. (2023). Written Language Politeness (of Short Messages on Social Media) and Emotional Intelligence: A Study in Indonesia and Malaysia. Psychology Research and Behavior Management, 16, 1141–1147.
Hartono, R. (2025). Dampak Perubahan Perilaku Konsumen Terhadap Kelangsungan Usaha Ritel Tradisional : Studi Kasus Pasar Sentral Pemangkat Kalimantan Barat. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial (JIPSI), 4(1), 1–8.
Inriani, & Fiddienika, A. (2024). Ancaman Pergeseran Bahasa Daerah dalam Era Globalisasi: Tinjauan Kasus Di Kabupaten Barru. Jurnal Bastra (Bahasa Dan Sastra), 9(4), 723–732.
Iswaratama, A. (2024). Peran Komunitas Virtual dalam Mendorong Interaksi Sosial di Era Digital. HISTORICAL: Journal of History and Social Sciences, 3(1), 51–61.
Kanda, A. S., & Riana, A. (2024). Minuman Keras Pengaruh Miras Oplosan Terhadap Generasi Muda dan Lingkungan Masyarakat Di Cikole, Lembang: Pengaruh Miras Oplosan Terhadap Generasi Muda dan Lingkungan Masyarakat Di Cikole, Lembang. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 189–193.
Kelengon, M., Moonti, A., & Bempah, I. (2024). Analisis Pendapatan Pedagang Sayuran di Pasar Tradisonal Kota Gorontalo dalam Kondisi Pandemi dan Pasca Pandemi Covid-19. Economics and Digital Business Review, 5(1), 267–285.
Ningsih, A. P., D, L. M., R, M. R., & A, M. (2022). Penguatan Bahasa Indonesia sebagai Bahasa Internasional melalui Diplomasi Bahasa, Sastra, dan Budaya. Literasi Nusantara Abadi.
Oktaviani, A. N., & Razi, F. (2024). Pesan Moral melalui Strategi Kesantunan Positif dan Negatif dalam Dialog antar Tokoh pada Film Pemean. AL MUNIR: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 15(2), 130–147.
Olshtain, E., & Weinbach, L. (1987). Complaints: A Study of Speech Act Behavior among Native and Non-Native Speakers of Hebrew. In In J. Verschueren, and M. B. Papi (eds.). The Pragmatic Perspective (pp. 195-211). John Benjamins Publishing Company.
Olshtain, E., & Weinbach, L. (1993). Interlanguage Features of the Speech Act of Complaining. In In D. Kasper, and S. Blum-Kulka (eds.) Interlanguage Pragmatics (pp. 108-122). Oxford University Press.
Priyono, M. B., & Sari, D. P. (2023). Dampak Aplikasi Tiktok dan Tiktok Shop terhadap UMKM di Indonesia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(17), 497–506.
Purnamasari, P., Kurniaty, K., & Rozak, P. (2022). Operasional Produk Investasi Emas pada Pegadaian Syariah Ditinjau dari Prinsip Ekonomi Islam. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(2), 542–554.
Putikadyanto, A. P. A., Soepardjo, D., Mulyono, & Savitri, A. D. (2025). Strategi Permintaan Maaf dalam Interaksi Jual Beli Etnis Madura: Kajian Etnocyberpragmatik. ENTITA : Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial dan Ilmu-Ilmu Sosial, 6(1), 990–1006.
Putri, S. K. (2021). Strategi Ketidaksantunan Berbahasa dalam Film Televisi (FTV) Indonesia. Nuansa Indonesia, 23(1), 25–40.
Rahardi, K. (2020). Pragmatik Konteks Ekstralinguistik dalam Perspektif Cyberpragmatics. Amara Books.
Rahardi, R. K. (2022). Lanskap Konteks Eksternal Virtual dalam Pragmatik Siber. Linguistik Indonesia, 40(1), 39–48.
Rahmawati, D., & Dewi, M. (2022). Sosialisasi Pengelolaan dan Pemanfaatan Minyak Kemiri untuk Kesehatan Rambut Masayarakat Desa Sopu. Jurnal Altifani Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 277–284.
Rifai, A., Febriani, I., & Rosid, A. (2020). Analisis Penggunaan Variasi Bahasa Madura Bangkalan pada Komunikasi Informal Siswa Kelas VIII SMPN 1 Kwanyar Bangkalan. Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 1–10.
Ronaldo, R., Putri, N. A., Briliantini, N. A., & Aryanti, R. D. (2025). Strategi Pemasaran Pada Umkm. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(5), 8407–8411.
Sadik, A. S. (2011). Kearifan Lokal Dalam Sastra Madura dan Aplikasinya dalam Kehidupan Sehari-Hari. OKARA: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 1(6), 88–106.
Saifuddin, & Febrianti, E. W. (2025). Gharar Dalam Transaksi Online: Analisis Akad Jual Beli Pada Marketplace Digital. Jurnal Teknologi Dan Manajemen Industri Terapan, 4(2), 178–184.
Saleh, S. (2017). Analisis Data Kualitatif. Pustaka Ramadhan.
Setiono, A., Napisah, S., Wartono, T., Suryahani, I., Sundari, S., & Rahayu, S. (2023). Dasar-Dasar Ekonomi: Panduan Praktis Teori dan Konsep. Sonpedia Publishing Indonesia.
Sifianou, M. (2012). Disagreements, Face and Politeness. Journal of Pragmatics, 44(12), 1554–1564.
Sukmawati, R., & Fatmawati. (2023). Tindak Tutur Ekspresif Warganet dalam Akun Instagram @Kompascom “PKS Deklarasi Anies Baswedan sebagai Bakal Calon Presiden 2024.” Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 9(1), 653–665.
Suparno, D., Fitriana, I., Nadra, N., Gunawan, F., & Boulahnane, S. (2023). Redefining Soliteness: Power and status in the Digital Age. Cogent Arts and Humanities, 10(1), 1–10.
Susanti, A., & Nasikhah, L. (2022). Hair Mask Buah Pare untuk Mengurangi Rambut Rontok dan Berketombe. Garina, 14(2), 147–159.
Tasliati. (2018). Analisis Ketidaksantunan Berbahasa pada Unggahan dalam Grup Daring Jual-Beli di Kota Tanjungpinang. GENTA BAHTERA, 4(2), 175–184.
Yangsen, B. R., & Yusmah. (2023). Kesantunan dan Ketidaksantunan Penjual dan Pembeli Online ketika Live di Grup Facebook “Makassar Dagang.” Cakrawala Indonesia, 8(1), 48–61.
Yuliyanti, L. D., Pamungkas, M. A. S. B., Fauziyyah, T. M., & Aprianto, N. E. K. (2024). Dampak Kekuatan Pasar dan Teknologi Informasi terhadap Strategi Penetapan Harga di Marketplace Shopee. Merdeka Indonesia Jurnal International, 4(2), 71–83.
Yus, F. (2011). Cyberpragmatics Internet-Mediated Communication in Context. John Benjamins Publishing Company.
Copyright (c) 2025 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.