Revitalizing Madurese Folklore through the "Careta Madhura" Media in BIPA Learning as a Cultural Education Strategy


Abstract
Research on Madurese folklore is of high urgency in preserving local culture amid the rapid pace of globalization. Globalization often leads to cultural homogenization, threatening the relevance of oral traditions such as folklore. Revitalizing Madurese folklore is a strategic step to keep cultural values alive and known to a wider audience. The proposed effort is to integrate folklore into the Indonesian Language for Foreign Speakers (BIPA) program. The main objective of this research is to develop the “Careta Madhura” learning media that utilizes folklore as culture-based teaching materials. The method used is development research with the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate). The research stages included identifying material needs, designing media concepts, developing modules and interactive digital content, and limited dissemination. The product's feasibility was assessed by BIPA experts and Madurese cultural experts, then tested on beginner-level BIPA learners using data collection techniques such as questionnaires, observation, and interviews. The novelty of this research lies in its contextual role-play approach, which allows learners to experience cultural values directly, unlike conventional learning methods that tend to emphasize grammar. The results of the study show that “Careta Madhura” is feasible and effective, both as an innovative medium to enrich BIPA materials and as a sustainable strategy for introducing Madurese cultural heritage to the global arena.
Downloads
References
Achmad, A. R., Natasia, R., & Haliq, A. (2025). Revitalisasi Tradisi Lisan sebagai Upaya Pelestarian Budaya Lokal di Era Modern. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 2477–2143.
Afrani, A., Suyatno, S., & Mulyono, M. (2024). Pemanfaatan Laman Let’s Read Kategori Cerita Rakyat sebagai Media Pembelajaran Inovatif BIPA Keterampilan Membaca. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 23(2), 146–157.
Andriana, W. D., Suyatno, & Mulyono. (2024). Pengenalan Budaya Indonesia Melalui Buku Dongeng Cinta Budaya sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Diskursus: Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(1), 53–71.
Asteria, P. V., & Afni, A. N. (2023). Prototype Pembelajaran Plurilingual dan Plurikultural Berbasis Budaya Jawa Pada Pembelajaran BIPA. Paramasastra, 10(1), 113–127.
Azhar, I. N., Hani’ah, & Hartanto, E. C. S. (2019). Mozaik Careta Dari Madhura (Antologi Cerita Rakyat Para Penghuni Pulau Madura). Inteligensia Media.
Ellis, R. (1997). The Study of Second Language Acquisition WP 2210045 8. 66.
Gultom, N., & Yeti Mulyati. (2023). Cerita Rakyat Asia Tenggara:Kajian Komparatif Sebagai Alternatif Bahan Ajar BIPA. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 9(2), 1090–1098.
Handayani, W., & Nurlina, L. (2024). Strategi Pembelajaran BIPA Berbasis Audio Visual Dengan Pendekatan Budaya: Kajian Literatur. Journal of Knowledge and Colaboration, 1(8), 344–353.
Ismayana, I., Setyawan, A., & Kusuma, E. R. (2024). Karakteristik Cerita Rakyat Madura Sebagai Alternatif Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia. Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya, 8(1), 35–47.
Istanti, W. (2021). Pemetaan Pemelajar BIPA (Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing). CV Adanu Abimata.
Kusmiatun, A. (2024). Kontribusi Pemahaman Lintas Budaya Indonesia–Tiongkok dalam Pembelajaran Bipa Bagi Pemelajar Tiongkok. Widyaparwa, 52(1), 59–77.
Kusuma, E. R. (2023). Bahasa Indonesia Untuk Penutur Asing (Teori dan Wujud Pembelajarannya). PT Literasi Nusantara Abadi Grup.
Kusuma, E. R., & Kayati, A. N. (2025). Pemanfaatan Wisata Lokal Madura sebagai Sumber Belajar dalam Buku Teks BIPA untuk Pemula. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaranya, 9(1), 50–58.
Kusuma, E. R., & Mutiatun, S. (2024). Alternative Media for Teaching Indonesian Language Based on Madurese Culture for Foreign Speakers. 02007.
Maharani, T., & Astuti, E. S. (2018). Pemerolehan Bahasa Kedua dan Pengajaran Bahasa dalam Pembelajaran BIPA. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 10(1), 121–142.
Muzaki, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA Tingkat 3 Berbasis Budaya Lokal Malang. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 2(02), 1–9.
Ningrum, R. K., Waluyo, H. J. ;, & Winarni, R. (2022). Bahasa Indonesia Penutur Asing sebagai Upaya Internasionalisasi Universitas di Indonesia. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 726–732.
Nova, I. F. (2024). Representasi Budaya Betawi dalam Buku Sahabatku Indonesia : Bahan Ajar BIPA untuk Umum. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pengajaranya, 8(2), 68–76.
Pratikno, A. S., Mardiyana, I. I., & Hidayati, G. M. (2024). Eksplorasi Madurese Rural Folklore di Kabupaten Sumenep Sebagai Preferensi Pendidik dalam Revitalisasi Sejarah Madura di Sekolah Dasar. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 6(02), 78–99.
Pratiwi, T. L., Togatorop, S. A., & Marsevani, M. (2024). Enhancing Students’ Speaking Skills with Wordwall Game-Based Learning: Classroom Action Research. Journal of English Teaching, Applied Linguistics and Literatures (JETALL), 7(2), 182.
Proklawati, D., Roekhan, R., & Susanto, G. (2021). Pengembangan Bahan Ajar BIPA: Membaca untuk Pemula Bermuatan Budaya Jawa Timur. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(1), 17.
Putikadyanto, A. P. A., Alatas, M. A., Albaburrahim, A., & Junjunan, M. I. (2024). Multilingualisme dan Kesetiaan Berbahasa Indonesia: Studi Lanskap Linguistik di Ruang Publik Pamekasan, Madura. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 13(1), 58-70.
Putikadyanto, A. P. A., Soepardjo, D., & Savitri, A. D. (2025). Strategi Permintaan Maaf dalam Interaksi Jual Beli Etnis Madura: Kajian Etnocyberpragmatik. Entita: Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial dan Ilmu-Ilmu Sosial, 989-1006.
Sa’adah, W. S. M. (2024). Pemanfaatan LKS Bermuatan Materi Cerita Rakyat, Budaya, dan Wisata Sumenep Sebagai Bahan Ajar BIPA. Jurnal Pendididkan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 14(2), 277–286.
Salama, P., & Kadir, H. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran BIPA Berbasis Budaya. Jambura Journal of Linguistics and Literature, 3(1), 91–99.
Suyitno, I. (2021). Pembelajaran BIPA (Perencanaan, Pelaksanaan, dan Problematikanya). PT Refika Aditama.
Suyitno, I., Fawzi, A., Susanto, G., Anggari, P. D., & Arista, H. D. (2019). Designing Indonesian learning materials for communicative purposes for foreign learners. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 18(10), 112–127.
Suyitno, I., Pratiwi, Y., Roekhan, & Martutik. (2019). How Prior Knowledge, Prospect, And Learning Behaviour Determine Learning Outcomes of BIPA Students? Cakrawala Pendidikan, 38(3), 499–510.
Suyitno, I., Susanto, G., Kamal, M., & Fawzi, A. (2019). The Cultural and Academic Background Of BIPA Learners For Developing Indonesian Learning Materials. Pertanika Journal of Social Sciences and Humanities, 27(T2), 173–186.
Syahfitri, D., Wityasminingsih, E., Ariani, I., & Waruwu, M. U. P. (2024). Revitalisasi Cerita Rakyat Sampuraga Melalui Komik Digital sebagai Bahan Ajar Pembelajaran Bipa Tingkat Pemula. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 7(1), 200–211.
Ulya, C., Suwandi, S., Wardhani, N. E., Wulansari, K., & Noreewec, A. (2024). Pemanfaatan Kecerdasan Buatan dan Game-Based Learning dalam Pengajaran Bahasa Indonesia di SMP Surakarta. Anufa, 2(2), 107–115.
Wijdaniyah, E. J., Hasanah, M., & Dermawan, T. (2022). Nilai Lokalitas Budaya Madura dalam Cerpen-Cerpen Karya Muna Masyari. Litera, 21(1), 37–42.
Copyright (c) 2025 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.