Rural Community Stigma Towards Higher Education for Women


Abstract
Factors This study examines the views of the Poteran Village community toward women pursuing higher education, with an emphasis on the social and cultural aspects that influence these views. Using a qualitative phenomenological approach, the study aimed to understand the meanings and experiences of women facing social pressures arising from their desire to pursue higher education. The research methods employed were in-depth interviews and participant observation. Interviews were conducted with 10 key informants, including community leaders, religious leaders, highly educated women, and parents. Observations were conducted to examine social and cultural interactions relevant to the research issue. The results of this study indicate a negative stigma against women who choose to pursue higher education, driven by patriarchal culture, traditional values, and economic circumstances. Women are often perceived as more suited to domestic roles, making higher education less important. However, there has been a shift in community perceptions driven by modernization, the success of educated women, and support from family and community leaders. Although this change is not yet widespread, awareness of the importance of higher education for women is growing as part of efforts to achieve gender equality and social progress.
Downloads
References
Ainun Faikah, Baharudin, and Isrososiawan Safroni. 2019. “‘ANALISIS PENGGUNAAN DANA BEASISWA BIDIKMISI DAN DAMPAKNYA PRESTASI BELAJAR MAHASISWA BIDIKMISI,.’” Jurnal Jurusan Tadris Ips 10.
Amelia, Reski. 2018. “PERSEPSI MASYARAKAT MENGENAI PEREMPUAN BERPENDIDIKAN TINGGI DI LINGKUNGAN SATANGGI KELURAHAN BAJI PAΜΑΙ KECAMATAN MAROS BARU.” 2018. https://doi.org/https://id.scribd.com/document/753489531/PERSEPSI-MASYARAKAT-MENGENAI-PEREMPUAN-BERPENDIDIKAN-TINGGI.
Annisa, N., Bariah, O., & Sitika, A. J. 2024. “Persepsi Masyarakat Terhadap Pentingnya Pendidikan Tinggi Untuk Kaum Perempuan.” SELAMI IPS, 16(2) VOL. 17 NO. https://doi.org/https://doi.org/10.36709/selami.v17i2.77.
Data Perempuan Melanjutkan Ke Jenjang Pendidikan Tinggi Desa Poteran Kecamatan Talango Tahun 2022-2024. n.d.
Dewi, S. 2023. Peran Perempuan Dalam Pembangunan Dan Tantangan Pendidikan Tinggi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Dwi, Cahyani, Putri Asih, and Prawinda Putri Anzari. 2021. “Persepsi Masyarakat Terhadap Kesempatan Pendidikan Tinggi Bagi Kaum Perempuan” 1 (6): 703–10. https://doi.org/10.17977/um063v1i62021p703-710.
Dwiyanti, Maulina. 2025. “STIGMA MASYARAKAT ETNIS MADURA TERHADAP REMAJA BERPENDIDIKAN TINGGI DI WILAYAH SUMBAWA BESAR, NTB.” UNIVERSITAS ISLAM NEGRI MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG.
Fimela. 2023. “Pentingnya Melawan Stigma Soal Perempuan Tak Perlu Pendidikan Tinggi.” 2023. https://doi.org/https://www.fimela.com/lifestyle/read/5404848/pentingnya-melawan-stigma-soal-perempuan-tak-perlu-pendidikan-tinggi.
Hidayah, Monalisa. 2023. “Stigma Perempuan Mengenyam Pendidikan.” 2023. https://doi.org/https://www.ganto.co/artikel/944/stigma-perempuan-mengenyam-pendidikan.html.
Indonesia., Media Mahasiswa. 2024. “Pentingnya Pendidikan Bagi Perempuan Di Indonesia Menurut Perspektif Najwa Shihab.” MMI. 2024. https://doi.org/https://mahasiswaindonesia.id/pentingnya-pendidikan-bagi-perempuan-di-indonesia-menurut-perspektif-najwa-shihab/.
Jatiningsih, Maf ’ ula Wijayanti Oksiana. 2021. “PERSEPSI MASYARAKAT DESA GUMENG KABUPATEN MOJOKERTO TERHADAP PENDIDIKAN TINGGI BAGI PEREMPUAN” 6 (02).
Laraswati Lestari. 2023. “Perempuan Dan Pendidikan: Untuk Apa Sekolah Tinggi-Tinggi Jika Akhirnya Hanya Menjadi Ibu Rumah Tangga?” 2023. https://doi.org/https://pai.fit.uinsaid.ac.id/id/perempuan-dan-pendidikan-untuk-apa-sekolah-tinggi-tinggi-jika-akhirnya-hanya-menjadi-ibu-rumah-tangga.
Maritza, Samira. 2023. “Pentingnya Melawan Stigma Soal Perempuan Tak Perlu Pendidikan Tinggi.” https://doi.org/https://www.fimela.com/lifestyle/rea d/5404848/pentingnya-melawan- stigma-soal-perempuan-tak-perlu- pendidikan-tinggi.
Nabila, Faiqotus Silvia. 2020. “PENDIDIKAN TINGGI UNTUK KAUM PEREMPUAN ( Studi Kasus Di Desa Curahdringu Kecamatan Tongas Kabupaten Probolinggo ) PENDAHULUAN Dengan Berjalannya Waktu Pendidikan Di Indonesia Mulai Berkembang . Pendidikan Di Indonesia Sendiri Mulai Bangkit Dari Keterpuruk” 2 (2): 136–48.
Octavia, Meliana. 2019. “Perlukah Pendidikan Tinggi Bagi Seorang Ibu Rumah Tangga?” 2019. https://doi.org/https://binus.ac.id/malang/2019/01/perlukah-pendidikan-tinggi-bagi-seorang-ibu-rumah-tangga/.
Patricia Swalika Irawan, Dwi Agustian Fikri, and Dwi Putri Lestarikan. 2024. “Identifikasi Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Kesenjangan Gender Dalam Akses Dan Partisipasi Pendidikan Tinggi Di Indonesia.” Jurnal Kajian Hukum Dan Kebijakan Publik 22 (1): 493–99.
Prasetyo, A. 2021. “Hubungan Dukungan Sosial Orang Tua Dengan Kesejahteraan Subjektif Mahasiswa.” Jurnal Psikologi.
Rahmayani, Maulina. 2021. “Persepsi Masyarakat Terhadap Pentingnya Pendidikan Tinggi Untuk Kaum Perempuan.” Jurnal Sosial Sains 1. https://doi.org/10.36418/sosains.v1i9.169.
Rosyidah, Eny. 2008. “Persepsi Masyarakat Pedesaan Terhadap Perguruan Tinggi.” UIN Malang - Skripsi 1.
Smith, J. 2020. Gender, Pendidikan, Dan Perubahan Sosial: Perspektif Global. New York, NY: University Press.
Suparno, Mira Hastin, Ni Kadek Sri Sumiartini, Dwi Pratiwi Lestari, Antonius Rino Vanchapo, Sabil Mokodenseho. 2021. “Persepsi Masyarakat Terhadap Pentingnya Pendidikan Tinggi Untuk Kaum Perempuan.” Jurnal Sosial Sains 1 (9): 3635–41. https://doi.org/10.59188/jurnalsosains.v1i9.169.
Suryani, A. 2022. “Dinamika Sosial Ekonomi Dan Pendidikan Perempuan Di Pedesaan.” In . Jakarta: Prenadamedia Group.
Suryani, L. 2019. “Analisis Pengaruh Tingkat Pendapatan Orang Tua Terhadap Minat Melanjutkan Pendidikan Tinggi Anak.” Jurnal Ekonomi Pendidikan.
Yovita, Katherine, Adelia Dwi, Angelica Kristina, and Gabrella Pardede. 2022. “Stigma Masyarakat Terhadap Perempuan Sebagai Strata Kedua Dalam Negeri.” Seminar Nasional Ilmu Ilmu Sosial, Universitas Negeri Surabaya 01 (01): 401–11.
Yusuf, A. Muri. 2014. Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta: PRENADAMEDIA GROUP.