Representasi Maskulinitas pada Tokoh Utama dalam Novel Cut Nyak Dien Karya Sayf Muhammad Isa


Abstract
This study aims to reveal the forms of masculinity and their underlying factors as represented through the main character in the novel Cut Nyak Dien by Sayf Muhammad Isa. The research employs a descriptive qualitative approach, grounded in the masculinity theories of Bem as well as Lerner and Spanier, combined with a literary psychology perspective. The findings indicate a total of 14 data excerpts that represent five forms of masculinity: competitiveness (2 data), independence (3 data), decisiveness (3 data), self-confidence (3 data), and risk-taking (3 data). In addition, 9 data excerpts identify three causal factors of masculinity: cultural (3 data), social (3 data), and personal (3 data) influences. These findings demonstrate that masculinity is not exclusively tied to male characters but can be strongly embodied by female figures, especially within the context of struggle and local cultural values. This study is expected to enrich gender studies in literature and offer new interpretations of female roles and identity in Indonesian literary narratives.
Downloads
References
Anggraini, Y. T. & P. (2021). Perkembangan Mental pada Tokoh Utama dalam Novel
Catatan Juang Karya Fiersa Besari. Alinea: Jurnal Bahasa Sastra dan Pengajaran,
(1), 92–110.
Anindya, A. (2018). Krisis Maskulinitas dalam Pembentukan Identitas Gender pada
Aktivitas Komunikasi. Jurnal Ranah Komunikasi (JRK), 2(1), 24.
Arum Budiastuti, A. B. (2017). Konstruksi Maskulinitas Ideal Melalui Konsumsi Budaya
Populer oleh Remaja Perkotaan. MOZAIK HUMANIORA, 14(1), 8.
Astuti, D. D. (2021). Maskulinitas dalam Novel Bumi Manusia Karya Pramoedya Ananta
Toer dan Implikasinya dengan Pembelajaran Menganalisis Pesan dari Buku Fiksi.
Urnal Parafrasa: Bahasa, Sastra dan Pengajaran, 3(1), 9–14.
Beti, O., Kolne, Y., & Korbaffo, Y. S. (2023). Ontologi Budaya Patriarki Terhadap
Konstruksi Sosial Berbasis Gender di Desa Naob, Kecamatan Noemuti Timur,
Kabupaten Timor Tengah Utara Tahun 2023. SINERGI : Jurnal Riset Ilmiah, 1(1), 1–
Deasy aprilianti, Yogi Nugraha, & Fitri Silvia Sofyan. (2021). Pemahaman Masyarakat
Terhadap Pengurustamaan Gender (Studi Deskriptif Masyarakat Dusun Pasirkonci
Kabupaten Subang). CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan,
(1), 171–174.
Isfiana Nursari, dkk
Ghâncaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia; Special Edition Lalongét VI
Dewi Ulfah, Anwar Efendi, & Hartono, H. (2025). “Belenggu Emas” sebagai Pergulatan
Identitas Perempuan dalam Konteks Kolonial: Analisis Sara Mills. Jurnal Onoma:
Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 11(2), 1508–1519.
Fevi Adriana, Zuraida Khairani, & Eva Fitrianti. (2023). Analisis Penokohan dalam Novel
Selamat Tinggal Karya Tere Liye. Ekasakti Educational Scientific Journal, 1(2), 193–
Hasanah, R. R., & Ratnaningtyas, R. P. (2022). Representasi Maskulinitas Perempuan
dalam Drama Korea My Name. Komunikasiana: Journal of Communication Studies,
(1), 1.
I Gede Mahendra. (2017). Stereotip Gender dan Penyebaran Wacana Maskulinitas dalam
Novel Balada Si Roy: Joe Karya Gola Gong. Alaysatsra, 13(2), 105–118.
Ibrahim. (2015). Metodologi Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Karim, B. A. (2020). Teori Kepribadian dan Perbedaan Individu. Education and Learning
Journal, 1(1), 40.
Lestari, F. A., & Sugiarti, S. (2022). Representasi Maskulinitas pada Tokoh Utama dalam
Novel Selamat Tinggal Karya Tere Liye. Kajian Linguistik dan Sastra, 7(2), 207–222.
Munirah, & Jazimi, I. (2020). Perkembangan Mental Anak dan Lingkungannya. Early
Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 43–54.
Nurfaidah. (2020). Kearifan dalam Catetan Poean Rere. BIDAR, 10(2), 83–93.
Rahmawati, Endang, dan F. A. (2019). Nilai-nilai Moral Novel Peter Karya Risa Saraswati.
Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Pengajaran, 3(1), 52–64.
Ramadhani, A. F., & Suratnoaji, C. (2021). Representasi Maskulinitas Tokoh Utama
dalam Film Persahabatan Bagai Kepompong 2021. Jurnal Nomosleca, 7(2), 160–
Rokhmansyah, A. (2018). Perilaku Sosial Tokoh Utama dalam Novel Pengakuan Pariyem
Karya Linus Suryadi. Diglosia, 1(1), 29–44.
Sandra Lipsitz Bem. (1974). The Measurement of Psychological Androgyny. Journal of
Consulting and Clinical Psychology.
Septiani, A. N. E. & D. (2021). Karakteristik Tokoh Utama dalam Novel Aku Lupa Bahwa
Aku Perempuan Karya Ihsan Abdul Quddus. Jurnal Literasi. Jurnal Literasi, hlm. 92–
Sulastri, A. A. & S. (2018). Nilai Keberanian dalam Novel Negeri di Ujung Tanduk Karya
Tere Liye. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(1)(1–5).
Tarigan, A. K. F., & Syarifah, I. M. (2024). Teori Terbentuknya Kelompok. Jurnal Pelita
Nusantara, 1(4), 488–493.
Triana Sartika. (2022). Nilai Karakter Mandiri Tokoh dalam Novel Sepasang Angsa Putih
untuk Palupi: Sebuah Pendekatan Pragmatik Sastra. Urnal Educatio, 8(1), 209–218.
Tumbuan, J. E. T. dan W. J. (2017). Pengaruh Faktor Pribadi dan Faktor Keluarga
terhadap Keputusan Pembelian di Rumah Makan Waroeng Tepi Laut, Manado.
Jurnal EMBA, 5(2), 308–322.
Wignjosasono, K. W. (2022). Transformasi Sosial Budaya Masyarakat Pasca Pandemi
Covid 19. Sebatik, 26(1), 387–395.
Wuri Handayani, & Fauzi Abdillah. (2019). Masyarakat Urban, Diskursus Gender dan
Pendidikan Karakter: Studi Persepsi dan Ekspektasi Peran Orang Tua Perempuan di
Jakarta. CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 4(2), 32–40.
Yovantus Abut, E., & Claresta Daman, Y. (2025). Representasi Maskulinitas Tokoh Utama
dalam Novel Love Bites Karya Edith PS. Alinea: Jurnal Bahasa, Sastra dan
Pengajaran, 5(1), 58–75.
Copyright (c) 2025 GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Ghancaran: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia uses an Open Access Policy under the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Ghancaran Journal holds the copyright and grants the journal rights for first publication with the work simultaneously licensed under a
The work is distributed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License which allows others to share, copy, and redistribute the material in any media or format and adapt, remix, change, and develop the material even for commercial purposes, as long as it is stated credit and license derivative works under similar terms. - Authors may make additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the journal's published work version.
- Authors are permitted to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their websites) before and during submission, as doing so may lead to productive exchange.