Peran Strategis Perpustakaan dalam Pengembangan Bahasa Akademik melalui Trigatra Bangun Bahasa di IAIN Madura

  • Maulidatus Sholekhah Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Riska Alifia Agustin Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Afriqatun Nabila Ramadhani Institut Agama Islam Negeri Madura
Abstract views: 34 , pdf downloads: 27

Abstract

This article explains the development of academic language at IAIN Madura through the Trigatra Bangun Bahasa approach. It covers three main aspects: language maintenance, coaching, and development. This research uses descriptive qualitative research methods to analyze the strategic role of libraries as the main facilitator in increasing academic literacy. The research results show that although maintaining Indonesian is necessary to maintain its existence as an academic language, development occurs through writing training and academic improvement. Additionally, language development involves the creation of new scientific terms to accommodate scientific advances. Libraries play an important role by providing access to literary, educational and technical facilities, including digitizing regional languages such as Madurese and strengthening foreign language skills for global competition. The application of Trigatra Bangun Bahasa in the tertiary environment strengthens national identity, improves the quality of scientific publications, and supports inclusive access to knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Faiqotul Fazat ABA, S. (2015). Pentingnya pembelajaran bahasa Indonesia di perguruan tinggi. Jurnal Intelijen, 03(01), 59–74.
Hasanuddin, C. (2017). Analisis kesalahan kebahasaan redaksi media eksternal pada masa Kabupaten Bojonegoro. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 17(1), 120.
Mulyati, Yeti; Pramukti, E.B. (2016). Materi Pokok Bahasa Indonesia (S. Nurhayati (ed.); Tiga Puluh). PT. Sekolah.
Puspitasari, A. (2017). Mengembangkan bahasa Indonesia yang baik dan benar dalam pendidikan dan pengajaran. Tamaddun, 16(2), 81-87.
Zulkifli, O. (2013). Pembelajaran bahasa komprehensif: Apa perspektif siswa? Jurnal Pengajaran Bahasa dan Sastra, 13(2), 102-117.
Moleong, LJ (2018). Metode penelitian kualitatif. Bandung :Remaja PT Rosdakarya.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Khatibah, K. (2011). Penelitian perpustakaan. Iqra': Jurnal Perpustakaan dan Informasi, 5(01), 36-39.
Zed, M. (2008). Metode penelitian perpustakaan. Yayasan Perpustakaan Obor Indonesia.
Sari, R. K. (2021). Penelitian tentang pengembangan pendidikan bahasa Indonesia. Jurnal Humaniora Kalimantan, 4(2), 60-69.
Ubaedillah, A. (2016). Pendidikan Pancasila tentang kewarganegaraan, demokrasi dan anti korupsi. Komunikasi Prenada.
Eskha, A. (2018). Peran perpustakaan sebagai sumber belajar. Jurnal Imam Bonjol: kajian perpustakaan dan informasi, 2(1), 12-18.
Nurcahadi, I. (2020). Peran perpustakaan dalam meningkatkan hasil belajar mahasiswa pascasarjana ISI Yogyakarta.
Ginting, SUB, Nofasari, E., Dina, R., Ismail, I. dan Kartolo, R. (2024). SOSIALISASI BAHASA TRI GATRA, ARTINYA :
PRIORITISASI BAHASA INDONESIA, PELESTARIAN BAHASA DAERAH, PENGUASAAN BAHASA ASING PADA MASYARAKAT JALUR TELAGAH KABUPATEN SEI BINGAI. Majalah ADAM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 72-79.
La'biran, R. (2024). BAHASA DAN SASTRA INDONESIA (Temukan kekayaan budaya dan bahasa bangsa).
Published
2024-12-30