Pendampingan UPTD SMA Negeri 1 Tammerodo berbasis Asset-Based Community Development (ABCD) untuk memenuhi Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan (IASP) 2020


Abstract
SMAN 1 Tammerodo was established in 2021 as a transition from PGRI Sendana Private High School. Before its establishment, many junior high school graduates and equivalents from Tammerodo District continued their education at SMAN 1 Sendana. This was because the majority of Tammerodo's population preferred state schools over private ones. The STAIN Majene Service Team implemented an innovative mentoring strategy for SMAN 1 Tammerodo to fulfil the 2020 Education Unit Accreditation Instrument (IASP) by applying the Asset-Based Community Development (ABCD) approach. The Service Team provided assistance through appreciative interview activities, asset potential mapping, linking and mobilizing assets, action plan preparation, and monitoring and evaluation. The results showed that SMAN 1 Tammerodo received a Not Accredited status because the score from the accreditation visitation did not reach 71 across the four components of the accreditation instrument. A school unit can achieve accreditation if it scores between 71 and 100. The assistance provided by the STAIN Majene Service Team to SMAN 1 Tammerodo in fulfilling the 2020 IASP through the ABCD approach has become the main foundation in building the strengths and potential within the school community. As a result, SMAN 1 Tammerodo is now ready, which can be seen from the school’s understanding of the 2020 IASP. Documents for the last 2 years will be prepared by December 2023, and documents for the last 1 year will be prepared by the completion of 2024.
[UPTD SMAN 1 Tammerodo resmi menjadi sekolah negeri pada tahun 2021 sebagai peralihan dari SMA Swasta PGRI Sendana. Sebelum beralih status, lulusan Sekolah Menengah Pertama dan sederajat di Kecamatan Tammerodo lebih banyak melanjutkan pendidikan ke SMAN 1 Sendana. Hal ini disebabkan mayoritas masyarakat Tammerodo lebih memilih sekolah yang berstatus negeri dibanding swasta. Tim Pengabdi STAIN Majene melaksanakan strategi pendampingan yang inovatif bagi UPTD SMAN 1 Tammerodo untuk memenuhi Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan (IASP) 2020 dengan menerapkan pendekatan ABCD (Asset-Based Community Development). Pendampingan yang dilakukan oleh Tim Pengabdi STAIN Majene terhadap UPTD SMAN 1 Tammerodo menggunakan pendekatan ABCD sebagai kerangka konseptual. Tahapan pertama dimulai dengan wawancara apresiatif, yang bertujuan untuk menggali pengalaman positif serta kekuatan internal sekolah melalui narasi dari warga sekolah. Proses ini dilanjutkan dengan pemetaan aset guna mengidentifikasi potensi yang dimiliki sekolah, baik dalam bentuk sumber daya manusia, sarana prasarana, jejaring kemitraan, maupun modal sosial lainnya. Pada tahap berikutnya, dilakukan tautan dan mobilisasi aset untuk mengintegrasikan potensi-potensi tersebut ke dalam aksi kolektif yang mendukung pemenuhan standar mutu pendidikan. Berdasarkan hasil pemetaan, disusun rencana aksi dan prioritas kegiatan yang berorientasi pada pemenuhan empat komponen dalam instrumen akreditasi IASP 2020, yaitu mutu lulusan, proses pembelajaran, mutu guru, serta manajemen sekolah. Hasil awal menunjukkan bahwa UPTD SMAN 1 Tammerodo belum terakreditasi karena nilai visitasi tidak mencapai skor minimum 71. Oleh karena itu, dilakukan monitoring dan evaluasi secara berkala untuk menilai efektivitas implementasi rencana aksi dan mendorong perbaikan berkelanjutan. Pendekatan ABCD ini terbukti menjadi fondasi strategis dalam menggerakkan partisipasi komunitas sekolah serta memperkuat kapasitas internal. Hasilnya bahwa UPTD SMAN 1 Tammerodo telah memiliki kesiapan, hal ini terlihat dari pihak sekolah yang telah memahami IASP 2020. Dokumen 2 tahun terakhir disiapkan paling lambat sampai Desember 2023. Dokumen 1 tahun terakhir terbaru disiapkan paling lambat sampai penamatan 2024.]
Downloads
References
Abdul Malik dkk. (2020). Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan 2020 Jenjang Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah (1st ed.). Badan Akreditasi Nasional Sekolah/Madrasah.
Alhamuddin, Aziz, H., Inten, N., Dinar, Mulyani, & Dewi. (2020). Pemberdayaan Berbasis Asset Based Community Development (ABCD) untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Madrasah di Era Industri 4.0. International Journal of Community Service Learning, 4(4): 21–331. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.23887/ijcsl.v4i4
Ar Rakhman, A., & Awaluddin. (2017). Akreditasi Sekolah sebagai Suatu Upaya Penjaminan Mutu Pendidikan Indonesia. Jurnal SAP, 2(1), https://doi.org/10.30998/sap.v2i1.1156
Azizah, S., Rahmawati, F., Febrianingrum, L., Rabi’ah, & Sufyan, A. F. M. (2024). Enhancing students’ English short story writing skills containing religious moderation values: A mentorship program. PERDIKAN (Journal of Community Engagement), 6(1), 53–63. https://doi.org/10.19105/pjce.v6i1.15198
Abdullah, A. F. A., Thoha, M., Mukhid, A., Mubah, H. Q., Tianah, I., Ratnawati, R., … Kowi, A. (2024). Penguatan nilai-nilai profetik pada peserta didik di Madrasah Manbaul Uloom Malaysia. PERDIKAN (Journal of Community Engagement), 6(2), 115–127. https://doi.org/10.19105/pjce.v6i2.17582
BAN S/M Sulawesi Barat. (2019). 754. SK PENETAPAN SULAWESI BARAT TAHAP 1 TAHUN 2019 OK.pdf. 2019.
BAN-S/M. (2022). SK Anggota BAN SM Provinsi Sulbar 2022-2025.
Data Pokok SMAN 1 Majene. (n.d.). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Data Pokok UPTD SMAN 1 Tammerodo. (2024). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Iskamto, D., Liyas, N. J., Gultom, E., Ansori, B. P., Harwina, Y., & Hendra, T. (2022). Pelaksanaan Proses Akreditasi Sekolah untuk Menjaga Kualitas Pendidikan Sekolah/Madrasah. Jurnal Pengabdian Masyarakat Akademisi, 1(2), 46–51. https://doi.org/https://doi.org/10.54099/jpma.v1i2.132
Enung, H. (2021). Best Practice Penjaminan Mutu Lulusan Berbasis IASP 2020 di Sekolah Menengah Kejuruan. JAMP: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 4(2), 178–186. https://doi.org/https://doi.org/10.17977/um027v4i12021p178
Fauzi, A., Lubab, A., & Khoirul Abidin, U. (2024). Menyiapkan akreditasi Program Studi APS 4.0 dengan pendekatan Asset Based Community Development (ABCD). BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 86–90. https://doi.org/10.31949/jb.v5i1. 7036
Fitriawan, F., Rohmatulloh, D. M., Asfahani, & Ulfa, R. A. (2020). Pemberdayaan Ekonomi Pemuda Melalui Budidaya Jamur Tiram di Dusun Sidowayah, Kecamatan Jambon, Kabupaten Ponorogo. Amalee: Indonesian Journal of Community Research and Engagement, 1(1), 47–58. https://doi.org/https://doi.org/10.37680/amalee.v1i01.187
Hak dan Kewajiban Warga Negara, Orang Tua, Masyarakat, Pemerintah. (n.d.).
Kamus; et al. (2024). The influence of Management and Teacher Quality on Madrasah Performance Based on Accreditation Instrument for Education Unit ( IASP ) 2020 in West Sulawesi. 6(3). https://doi.org/10.37680/scaffolding.v6i3.7003
Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2024). Data Sekolah UPTD SMAN 3 Majene. https://referensi.data.kemdikbud.go.id/snpmb/site/sekolah?npsn=40602586
Kementrian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2024). Data Sekolah UPTD SMAN 1 Pamboang. https://dapo.dikdasmen.go.id/sekolah/4F6C64CF36F4E8331A0F.
Kementrian pendidikan, kebudayaan, riset dan teknologi. (2024). Data Sekolah UPTD SMAN 1 Malunda. https://referensi.data.kemdikbud.go.id/snpmb/site/sekolah?npsn=40601488.
Kemendikbud. (2020). Rencana Strategis Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan 2020-2024. https://dikti.kemdikbud.go.id/
Kepres Indonesia. (2003). Sistem Pendidikan Nasional. In Lembaran Negara Republik Indonesia. https://doi.org/10.24967/ekombis.v2i1.48
Malik, A., Nyoto, A., Arismunandar, Susetyo, B., & Anjaya, C. (2021). Pedoman Akreditasi Sekolah/Madrasah 2021. In Badan Akreditasi Nasional Sekolah/Madrasah.
Saddang, M., Bani, S., S. Fathani, H., Usri, Kamus, Hasanuddin, M. I., & Hamzah, N. H. (2022). Pelatihan Instrumen Akreditasi Satuan Pendidikan 2020 pada Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 5 Majene: IASP 2020. Malaqbiq, 1(2), 51–58. https://doi.org/https://doi.org/10.46870/jam.v1i2.328.
Nur Fiqri Adham, M., Susetyo, B., Sadik, K., & Wibowo, S. (2021). Identifikasi Faktor-faktor yang Memengaruhi Hasil Akreditasi SMA di Indonesia Berdasarkan Data ARKAS. Journal of Statistics, 10(3). https://doi.org/10.29244/xplore.v10i3.837.
Oebaidillah, S. (2019). Tahun depan, BAN SM rekomendasi 114 sekolah ditutup. https://mediaindonesia.com/humaniora/278589/tahun-depan-ban-sm-rekomendasi-114-sekolah-ditutup
Sekolah/Madrasah, B. A. N. (2019). Penetapan Hasil dan Rekomendasi Akreditasi Sekolah/Madrasah Provinsi Sulawesi Barat Tahap 1.
Toharuddin, T. (2022). Reformasi Pendidikan, Akreditasi, Sistem Pendataan dan Alternatif Kebijakan Pendidikan Nasional. KBM Indonesia.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (2003).
UPTD SMA Negeri 1 Tammeroddo. (2021). UPTD SMA NEGERI 1 Tammeroddo. Zekolah. https://data-sekolah.zekolah.id/sekolah/uptd-sma-negeri-1-tammerodo-271521.

Copyright (c) 2025 PERDIKAN (Journal of Community Engagement)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
In order for PERDIKAN to publish and disseminate research articles, we need publishing rights. This is determined by a publishing agreement between the author and PERDIKAN. This agreement deals with the transfer or license of the copyright to PERDIKAN and authors retain significant rights to use and share their own published articles. For both subscription and open access articles, published in proprietary titles, PERDIKAN is granted the following rights:
- The right to provide the article in all forms and media so the article can be used on the latest technology even after publication.
- The authority to enforce the rights in the article, on behalf of an author, against third parties, for example in the case of plagiarism or copyright infringement.
Copyright aims to protect the specific way the article has been written to describe an experiment and the results. PERDIKAN is committed to its authors to protect and defend their work and their reputation and takes allegations of infringement, plagiarism, ethic disputes and fraud very seriously.
If an author becomes aware of a possible plagiarism, fraud or infringement we recommend contacting their PERDIKAN publishing contact who can then liaise with our in-house legal department. Note that certain open access user licenses may permit