Public Speaking Training Strategies for Enhancing the Self-Confidence of Young Children


Abstract
This research aims to identify strategies for public speaking training in early childhood through the roles of parents, teachers, and the PAUD environment. Using a descriptive qualitative approach, data were collected through interviews with parents and teachers, supported by activity documentation. The results of the study show that a supportive parenting style, active parental involvement in accompanying children, and good communication between home and school are important factors in building children's self-confidence. Strategi guru yang menekankan pada proses dan memberi ruang bagi anak untuk tampil sebisanya tanpa tekanan turut menciptakan suasana belajar yang aman dan menyenangkan. Activities in early childhood education (PAUD) such as storytelling, picture reading, and sharing experiences become the main means of developing children's speaking skills. Selain itu, media komunikasi seperti WhatsApp dan buku penghubung digunakan secara efektif untuk menyelaraskan peran guru dan orang tua. This research concludes that public speaking training for early childhood runs optimally when supported by strong synergy between families and educational institutions with a contextual and sustainable approach.
Downloads
References
Asfadillah, F., Amal, A., Dzulfadhilah, F., & Sugirati, T. (2025). Pengaruh Kegiatan Public Speaking Terhadap Kemampuan Berbicara Pada Anak Usia 5-6 Tahun. 8(2), 121–140.
Basuki Eka Purnama. (n.d.). Toxic Parenting Sebabkan Anak Kurang Percaya Diri. https://mediaindonesia.com/humaniora/504897/toxic-parenting-sebabkan-anak-kurang-percaya-diri#:~:text=parenting atau pola pengasuhan yang keliru menyebabkan,menekan%2C dan seolah paling mengerti atas anaknya.
Cimi, A., Erlyani, N., & Rahmayanti, D. (2013). Pola asuh orang tua dengan kepercayaan diri anak. Jurnal Dunia Keperawatan, 01(01), 57–63.
Gea, J. J. (2023). Keseimbangan Peran Orang Tua Terhadap Kepercayaan Diri Anak. Yaa Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 101. https://doi.org/10.24853/yby.7.2.101-108
Ilhami, M. W., Vera Nurfajriani, W., Mahendra, A., Sirodj, R. A., & Afgani, W. (2024). Penerapan Metode Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 10(9), 462–469. https://doi.org/10.5281/zenodo.11180129
Jatmikowati, T. E. (2018). Efektifitas Komunikasi Orang Tua Terhadap Kepribadian Intrapersonal Anak. Pedagogi : Jurnal Anak Usia Dini Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v4i2.1936
Jeni Juniarwati Gea. (n.d.). KESEIMBANGAN PERAN ORANG TUA TERHADAP KEPERCAYAAN DIRI ANAK. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/YaaBunayya/article/view/19841
Juniaris, A., & Wijayaningsih, L. (2022). Pola Komunikasi Guru dan Orang Tua dalam Mewujudkan Kemandirian. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4860–4874. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2812
Juniarti, F. (2018). Meningkatkan Percaya Diri Anak Pada Aspek Kognitif Dengan Metode Bercerita. Jurnal Tunas Siliwangi, 4(1), 23–37.
Kase, A. D., Sarwindah Sukiatni, D., Kusumandari, R., & Psikologi, F. (2023). Resiliensi remaja korban kekerasan seksual di Kabupaten Timor Tengah Selatan: Analisis Model Miles dan Huberman. INNER: Journal of Psychological Research, 3(2), 301–311.
Khairina, N. S., & Soedirham, O. (2022). Pola Asuh Orang Tua Dan Tingkat Kepercayaan Diri Pada Anak: Literature Review. Jurnal Ilmiah Permas: Jurnal Ilmia STIKES Kendal, 12(4), 853–862. https://journal2.stikeskendal.ac.id/index.php/PSKM/article/view/208
Mashuri MD. (2021). BAB III metpen. STIE PGRI Dewantara Jombang, 38–59.
Nababan, A. S., & Nasution, F. Z. (2022). Peran Orang Tua di Dalam Membangun Kepercayaan Diri Anak Sejak Dini: The Role of Parents In Building Children’s Confidence From an Early Age. Psikologi Prima, 5(2), 47–53. http://jurnal.unprimdn.ac.id/index.php/Psikologi/article/view/3136%0Ahttp://jurnal.unprimdn.ac.id/index.php/Psikologi/article/download/3136/2153
Noviampura, F. H., & Watini, S. (2022). Meningkatkan Percaya Diri Anak melalui Model Bermain Asyik di RA. Al Miffa. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(8), 2806–2812. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i8.782
Nurcandrani, P. S., Asriandhini, B., & Turistiati, A. T. (2020). Pelatihan Public Speaking untuk Membangun Kepercayaan Diri dan Keterampilan Berbicara pada Anak-Anak di Sanggar Ar-Rosyid Purwokerto. Jurnal Abdi MOESTOPO, 03(01), 27–32. https://doi.org/10.32509/am.v3i01.979
Osa Mahmudatunnisa, Nanda Maharani Tyas Tariza, Rohmah Dina Hanifah, & Fidrayani Fidrayani. (2024). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Anak Usia Dini. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 108–116. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.1078
Pakpahan, Fadila, T. R. S. J., & Ginting, H. S. G. B. (2024). Pentingnya Komunikasi Efektif dalam Pendidikan bagi Anak Usia Dini. 5(3).
Rais, R. A., Amal, A., & Herlina. (2023). Pengaruh public speaking terhadap kemampuan berbicara pada anak usia 5-6 tahun di paud rezky syafaat. Repository Uji Universitas Negeri Makassar.
Rika Widianita, D. (2023). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19.
Safrudin, R., Zulfamanna, Kustati, M., & Sepriyanti, N. (2023). Penelitian Kualitatif. Journal Of Social Science Research, 3(2), 1–15.
Sufiati, V., & Afifah, S. N. (2019). Peran perencanaan pembelajaran untuk performance mengajar guru pendidikan anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak, 8(1), 48–53. https://doi.org/10.21831/jpa.v8i1.26609
Ulya, N., Diana, R. R., Uin, P., Kalijaga, S., Uin, P., & Kalijaga, S. (2021). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Anak Usia. Jurnal Golden Age, 5(02), 304–313.
Usman, C. I., Wulandari, R. T., & Nofelita, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Orang Tua dan Kepercayaan Diri terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 4(1), 10–16. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/EGCDJ/article/view/12605
Vivilia Vivone Vriska Macarau(1*), K. S. (n.d.). Peran Orangtua dalam Upaya Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini. https://stak-pesat.ac.id/e-journal/index.php/edulead/article/view/113#:~:text=Artikel ini menegaskan bahwa peran,keputusan; berani mengatakan %22tidak%22
Wahyuni, S., & Nasution, R. N. B. (2017). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita di Kelompok B RA An-Nida Sri. Raudhah, 5(2), 1–19.
Wardani, I. K., Hafidah, R. ., & Dewi, N. K. (2021). Hubungan antara Peran Guru dengan Rasa Percaya Diri Anak Usia Dini. Kumara Cendekia, 9(4), 225. https://doi.org/10.20961/kc.v9i4.54845
Yunifia, R. N., & Wardhani, J. D. (2023). Efektifitas Bermain Peran terhadap Kepercayaan Diri Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 2163–2176. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4191
Copyright (c) 2025 Reni Eliyanti, Siti Bahiroh

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
-
The journal operates an Open Access policy under a Creative Commons 4.0 International license. The terms of the license are:
Share— copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt— remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons License.that allows others to share the work with an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication in this journal
2. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Jurnal Kiddo is licensed under a Creative Commons
n Access).